Citat

Hanif Bali

Som ni vet så skriver jag ofta på mitt Facebook-konto, men jag skriver mest på Twitter. Där diskuterar jag ofta med folk, och ibland med politiker. Jag är mycket politisk, så det är helt normalt att jag har politiska diskussioner med politiker. För två dagar sedan så började jag en diskussion med Hanif Bali om hans uttalande om sittstrejken på Medborgarplatsen. Jag tycker inte att hans svar var bra som en svensk politiker här i Sverige. Politiker i deras svar borde tänka medmänskligt. Han gjorde inte det, han svarade som en diktator, även om han är en politiker i ett demokratiskt samhälle.

hanif_bali720

Det är första gången jag har sett det här i Sverige. Jag var arg på honom och jag är arg på honom. Han borde be om ursäkt till de som har suttit med oss mer än 20 dagar i regn, på gatan, hungriga och kämpandes. Det som idag hände på hans Instagram, är samhällets problem. Som ni vet, en stor del av ensamkommande barn från 2015, kommer från Iran och de som idag kommenterade på hans Instagram har skrivit på persiska, precis som i Iran. Det är jättevanligt i Iran att uttrycka sig så som de har gjort på hans Instagram. Det var därför jag skrev såhär på Twitter: ”Folk är arg på honom och de skriver på hans Instagram det helt normalt”. De vet inte att det är olagligt att skriva såna saker. Det som hände idag är inte första gången på Instagram, ni får googla om såna händelser. Jag vet att det inte är okej och jag tycker inte heller om det. Jag tror att idag i Sveriges samhälle så behöver vi lära barn och ungdomar som kommit hit att det är inte okej att de skriver så. Jag står inte bakom kommentarerna på Hanifs Instagram. Men jag har fortfarande diskussion med honom. Han som politiker i Sverige behöver be om ursäkt till de som har suttit mer än 20 dagar på gatan. Här är Sverige och vi alla måste tänka mänskligt. Jag ger inte upp den här diskussionen och om det behövs så kommer jag prata med tidningar också.

4 reaktioner till “Hanif Bali

Kommentera

